Ugdymas per pavyzdį ir pamėgdžiojimą - ugdymas per veiklą ir patyrimą

Jūs esate čia: Ugdymas » Darželis » Ugdymas per pavyzdį ir pamėgdžiojimą - ugdymas per veiklą ir patyrimą

Ugdymas per pavyzdį ir pamėgdžiojimą - ugdymas per veiklą ir patyrimą


Pamėgdžiojimas yra pripažintas svarbiausia Valdorfo pedagogikoje ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymosi priemone - taigi, suaugusieji vaikų darželiuose ugdo per pamėgdžiojimą, ir didžioji dalis to, ko vaikai išmoksta šiame amžiaus tarpsnyje, yra perteikiama suaugusiojo veiklos pavyzdžiu. Vaikas mokosi gyvenimui svarbių dalykų iš paties gyvenimo (antai gimtąją kalbą vaikas išmoksta taip pat mėgdžiodamas). Vaikai modeliuoja savo elgesį pagal tai, kas vyksta aplink juos. Suaugusiojo veikla mažame vaike stimuliuoja tiesioginį atsaką, todėl pedagogai iškelia sau tokius kasdienius uždavinius, kad būtų verti vaikų mėgdžiojimo.
Vaikai darželyje - tai "darytojų" bendruomenė. Juos paskatina veikti prasmingas darbas.

Vaikų pagalbos nereikalaujama, bet ji mielai priimama.

Vaikai mato ir fiksuoja viską, ką daro suaugusieji - ne vien tai, ką jie daro šalia vaiko,bet ir kaip jie tai daro.

Darželyje vyksta visas spektras pamėgdžiojimui tinkančios veiklos. Tai - ir namų ruošos užduotys, kaip kepimas, virimas, valymas, patalpos tvarkymas bei kitos veiklos rūšys, turinčios socialinį, praktinį, moralinį - taigi, ir ugdomąjį pagrindą. Daug veiklos siejama su tradiciniais amatais, naudojant natūralias medžiagas ir priemones.
Pedagogas plečia vaiko patirtį, padeda pažinti jį supantį pasaulį ne tiek per aiškinimus, kiek per jutimus, patyrimą ir veiklą. Toks ugdymo stilius sukuria darželyje atmosferą, kur visi vieni kitus supranta be daugiažodžiavimo ir ilgų paaiškinimų ar instrukcijų. Valdorfo pedagogai yra įsitikinę, jog kai mažas vaikas domisi suaugusiojo veikla, klausinėja apie ją, jis iš esmės ieško ryšio su suaugusiuoju, bando jį užmegzti. Šis ryšys jam svarbesnis, nei pati veikla ar atsakymai į jo klausimus. (Brochmann, 1997). Todėl svarbu, kad suaugęs žmogus dirbtų kartu su vaiku ar šalia vaiko, su juo per veiklą palaikydamas ryšį, kurio vaikas tikisi.
"Pamokymai ir nurodymai iki 7 metų turi mažiausią poveikį. Ką vaikas mato, tą jis ir mėgdžioja, nes jis save formuoja pagal savo ryšį su išoriniu pasauliu. (...) Iki 5 metų vaikas netiki jokiu autoritetu. Jis yra tik pamėgdžiotojas. Žodis "privalau" jam neturi jokios reikšmės.Šį žodį darosi prasminga vartoti tik vaikui sulaukus 5 metų. (...) Savo viduje vaikas atmeta viską, kas yra jam primetama suaugusiojo valia. Tačiau vaikas instinktyviai suvokia, kas vyksta jo aplinkoje. Jis puikiai perpranta jį supančius asmenis, tarp jų savo auklėtoją. Taip yra dėl to, kad visi vaiko pojūčiai subtiliai prisitaiko prie jį supančios aplinkos. Vaikas nevalingai ginasi tik nuo sąmoningo svetimos valios poveikio." (Understanding Young..., 1975).

Efektyvus ir neefektyvus vaiko ugdymo stlius

Čia ir toliau tekstai paimti iš Rasos Kabailaitės magistro darbo "Valdorfo pedagogikos įgyvendinimas Lietuvos ikimokyklinio ugdymo institucijose",
Vilniaus pedagoginis universitetas, Pedagogikos ir psichologijos fakultetas, ikimokyklinės pedagogikos katedra, mokslinis vadovas - doc. dr. J.Žilionis, Vilnius, 2001

 

uždaryti

Siųsti draugui

Jei šį straipsnį norite rekomenduoti savo draugui, prašome užpildyti formą ir paspausti „Siųsti“

uždaryti

Pastabos autoriui

Jei šiame straipsnyje pastebėjote neteisingą faktą ar klaidą, galite apie tai pranešti redakcijai. Prašome užpildyti formą ir paspausti „Siųsti“